Zrozumieć emocje z NLP (samoregulacja vs. samokontrola – cd.)

Co to właściwie oznacza być świadomym swoich uczuć, emocji? „Świadomość” ma w tym wypadku kilka komponentów…

Po pierwsze jak nazwać emocje? Naprawdę… to bardzo istotne, żeby znać niuanse pomiędzy emocjami, bo przecież nasz język “stwarza świat”. To nie jest tak, że świat nie stwarza możliwości. To nasze modele świata nie stwarzają możliwości.

Drugim ważnym elementem jest umiejętność zauważania tego co się z nami dzieje na poziomie odczuć, ciała, doznań fizycznych. Emocje są przecież bardzo “fizyczne”….

Trzecim, często niedocenianym, jest umiejętność transferowania stanów w nowe konteksty.

A zatem, do dzieła!

Świadomość emocji – krótkie ćwiczenie

Skieruj uwagę do swojego wnętrza. Wsłuchaj się w umysł i ciało…

  • czy zastanawiasz się co się wydarzy za chwilę?
  • co czujesz myśląc o emocjach?
  • co poczujesz stawiając sobie pytanie “jak może zmienić się moje życie, gdy będę bardziej  świadoma/świadomy swoich emocji?

Stan w którym się znajdujesz wpływa na ciebie i determinuje Twoje działanie. Część 

tajemnicy skuteczności tkwi więc w umiejętności regulacji stanu, w którym się znajdujemy.

Przypomnij sobie np. sytuację rozwiązywania problemu, gdy czujesz, że to ponad Twoje siły a potem gdy jesteś wypoczęty.
Dlatego emocje mogą być również zasobem…

Na szkoleniu Praktyk NLP  i Mistrz Praktyk NLP uczymy się różnych sposobów budowania dostępu do stanów zasobu i efektywnej samoregulacji swojego działania. W poprzednim punkcie pokazaliśmy najprostszą metodę uświadamia sobie swoich emocji ćwiczenia się w uważności na nie. Poniżej prezentujemy najbardziej elementarną metodę transferowania zasobów z jednego kontekstu w drugi.

 

Przenoszenie zasobów

  1. Pomyśl o trzech do pięciu swoich mocnych stronach, cechach lub umiejętnościach.
  2. Przypomnij sobie jak je wykorzystałeś w ostatnim tygodniu.
  3. Zapisz to co sobie przypominasz.
  4. Pomyśl jak jeszcze możesz je wykorzystać w innych kontekstach.
  5. Zapisz te konteksty i sposoby wykorzystania zasobów z punktu 1.
  6. Wyobraź sobie że potrafisz zastosować i zrealizować każde z wyobrażonych zastosowań. Zobacz siebie jak radzisz sobie w różnych kontekstach. Spróbuj uzyskać perspektywę jakbyś widziała/widział siebie z boku, z perspektywy obserwatora. Co nowego dostrzegasz? Jak zwiększa się Twoja świadomość tego co pomaga? Jak zmienia się Twój stan wewnętrzny (emocje, samopoczucie, etc.)

Badania psychologów z nurtu “psychologii pozytywnej” wskazały, że bardzo efektywnym sposobem podnoszenia swojego dobrostanu psychicznego jest budowanie świadomości swoich “mocnych stron” – zasobów. Jednakże aby efekt utrzymał się dłużej potrzebne jest świadome transferowanie owych mocnych stron w nowe konteksty. Bez tego po 2-3 miesiącach efekt jest porównywalny z placebo.

Źródło: Positive Psychology Progress Empirical Validation of Interventions, Martin E. P. Seligman and Tracy A. Steen, University of Pennsylvania; Nansook Park, University of Rhode Island; Christopher Peterson, University of Michigan;  July–August 2005 ● American Psychologist Vol. 60, No. 5, 410–421 DOI: 10.1037/0003-066X.60.5.410

 


Nowa edycja Praktyka IA NLP – startujemy 19 maja 2018 🙂 W BetterFLOW dajemy świetną cena oraz specjalne BONUSY o wartości 1500 PLN, których nie daje NIKT w POLSCE! Tylko u Nas w cenie kursu dodatkowo otrzymasz 2 badania potencjału komptencji osobistych i zawodowych wraz z sesją omówieniową:

• poznasz swoje style myślenia i działania  oraz motywację dzięki badaniu testem MindSonar™;

• swoje talenty zawodowe dzięki kwestionariuszowi PEP Talent Developer™.

Pełen program, daty warsztatów oraz aktualna oferta cenowa.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies). Ta informacja została Ci dostarczona i jeśli chcesz, aby uległa samodestrukcji to naciśnij 'OK'. Na szczęście Ty i Twoje urządzenie jesteście całkowicie bezpieczni.
Ok